miércoles, 7 de marzo de 2012

March 4th, 2012

(English text below)
¡Energía y emoción! La sesión de Círculo Juvenil de esta semana empezó con un juego divertido que combinaba la educación con energía. Cada niño fue asignado un personaje del vocabulario de las semanas antepasadas. Después que una palabra fue dicha, los chicos con ese personaje corrieron al pizarrón y regresaron a sus asientos. Los otros niños describieron el personaje en sus propias palabras.
¡Gracias a la familia que dio una presentación sobre los carnavales en Cuba! Las celebraciones en Cuba se llamaban las “Fiestas de Mamarrachos” originalmente. L@s niñ@s del Círculo vieron un clip de video de unos chicos de Cuba practicando un baile para la comparsa. Fue una buena conexión al baile que los chicos van a presentar durante el final del taller. L@s niñ@s también vieron un clip de video que demostraba varios de los bailes cubanos: mozambique, conga, pilón, orisha, palo, son, cha cha cha, y mambo. Wow!
Un grupo de l@s niñ@s pequeñ@s empezó a aprender un baile para la canción “Caballito” de Carlos Vives. Los movimientos y pasos para la canción enfatizaron verbos como encoger, galopar, brincar, enhielar, y correr. Los chicos también practicaron cómo mantener un ritmo al tocar tambores.




Un grupo de l@s niñ@s grandes empezaó a construir un vejigante para la presentación final. Dibujaron la forma de la cara en un cartón y construyeron la cara con dobleces y pliegues y pegándola con cinta. Este proyecto definitivamente demuestra la importancia de la colaboración y la cooperación. ¡Gracia a Kathy por ofrecerse como voluntaria para diseñar esta porción artística y cultural del taller!
Al mismo tiempo, los otros niños trabajaron en las computadoras para investigar información en español sobre diferentes aspectos del carnaval para incorporar en sus posters finales. L@s niñ@s están aprendiendo a resumir y citar información, así como a trabajar de manera básica con programas como Word y PowerPoint.
Después de la merienda, los grupos de chicos rotaron. Un grupo de los chicos grandes empezó a aprender la canción que van a cantar durante la presentación final. Un grupo de los chicos pequeños empezó a construir el segundo vejigante. Los chicos no se deben preocupar. Van a continuar rotando de papel durante las semanas que vienen. :D
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Energy and Excitement! This week’s session of El Círculo Juvenil began with an exciting game that combined education with energy. Each child was matched with a parade character vocabulary word from the prior two weeks. Once a vocabulary word was recited out loud, the kids with that matching word scurried to a chalkboard and back to their seats. Then, the word was redefined for review by the other kids.
Thank you to the family who gave a presentation about Carnivals in Cuba! The festivities in Cuba were originally called “Fiestas de Mamarrachos.” The children watched a video clip of Cuban kids practicing dance steps as part of a “comparsa,” which offered a connection to the dance the Círculo children will be performing during the final presentation. The kids also watched a video clip that gave snapshots of the various Cuban dances: mozambique, conga, pilón, orisha, palo, son, cha cha cha, and mambo. Wow!
A subgroup of younger children began to learn a dance to “La canción del caballito” sung by Carlos Vives. Dance steps emphasized action verbs such as “encoger,” “galopar,” “brincar,” “enhielar,” and “correr” for example. The young also had the opportunity to toy with some drums.
A subgroup of older children began constructing the “vejigante” for the final presentation day. The kids outlined the shape of the face on cardboard. After teacher assistance with cutting the cardboard, the kids formed the face shape using folds and tape. This project emphasizes the importance of teamwork. Thank you to Kathy for offering to volunteer in designing this artistic and cultural portion of the program!
At the same time, the rest of the children worked in a computer lab to investigate information about different aspects of carnival to incorporate into their final posters. Web sources were to be in Spanish. The kids are learning to summarize and cite information as well as learning some of the basics of computer programs such as Word and PowerPoint.
At the same time, the rest of the children worked in a computer lab to investigate information about different aspects of carnival to incorporate into their final posters. Web sources were to be in Spanish. The kids are learning to summarize and cite information as well as learning some of the basics of computer programs such as Word and PowerPoint.
After the short break, students rotated. A subgroup of the older children began to learn lyrics for the song they will sing during the final presentation. A subgroup of younger children began constructing a second “vejigante.” And, no worries! There will be another rotation next week for more exposure to the musical and artistic aspects of the final Carnival day. :D

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